نهضت حسینی تنها متعلق به مسلمانان نیست بلکه به تمام بشریت تعلق دارد
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۸۹۵۱
به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید صدرالدین قپانچی در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) گفت: بنده صحبتم را در موضوع نهضت حسینی در مکتب امام صادق بیان خواهم کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه نجف اشرف با بیان این که در مواجهه با این نهضت دو روش وجود دارد، گفت: روش اول این که بگوییم قضیه تاریخی است و تمام شده و به تاریخ پیوسته است و روش دوم این که بگوییم عاشورا یک قضیه تاریخی موجود در وجدان عالم اسلامی است، مانند قرآن، وحی، نبوت و امامت که با این که از گذشته مانده ولی در جامعه امروز اسلامی موجودند و تاثیر گذار هستند.
وی تصریح کرد: این موضوع که نهضت حسینی یک قضیه تاریخی و تاریخساز هست در کلمات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام نیز به چشم می خورد؛ از جمله در کلمات امام صادق(ع) موجود است که ما به ۱۰ موضوع در کلمات ایشان اشاره می کنیم؛ موضوع اول حقانیت نهضت حسینی است که امام شهید شد و این یک موضع حق است که در کلمات امام صادق(ع) مشهود است.
حجت الاسلام والمسلمین قپانچی با بیان اینکه موضوع دوم جهانی بودن این نهضت است، گفت: این نهضت اختصاصی به شیعه و مسلمانان ندارد بلکه به تمام بشریت تعلق دارد؛ موضوع سوم در تعبیر امام صادق(ع) نه فقط در زمین که در آسمانها هم این نهضت وجود دارد و تمام آسمان ها و ملائکه بر مصیبت امام حسین(ع) گریه کردند.
وی بیان داشت: موضوع چهارم انسانی و عاطفی بودن این نهضت است، با این که یک واقعه ایدئولوژیک و اعتقادی ولی در بعد عاطفی نیز قوی است که امام حسین فرمودند: «انا قتیل العبره» یعنی من کشته اشک ها هستم و در روایات امام صادق(ع) هم این موضوع زیاد به چشم می خورد.
امام جمعه نجف اشرف موضوع پنجم را ارتباط عمیق بین امام و زائرین دانست و خاطرنشان کرد: روایات حکایت از یک ارتباط عمیق بین زائر و امام خود دارد؛ موضوع ششم آن است که گریه بر حسین علامت با ایمان بودن است که در روایت امام صادق(ع) است: «الحسین عَبرة کل مومن» امام حسین(ع) عِبرت هست اما عَبرة هم هست که به معنای گریه و ناله است.
وی با اشاره به موضوع هفتم در قیام امام حسین(ع) مبنی بر ماندگاری و دائمی بودن جهاد خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) از رسول خدا نقل کردند که: «الخیر کله فی السیف» و یا در روایات دیگری میفرمایند: «للجنة باب یقال له باب المجاهدین» و موضوع هشتم جهاد و مبارزه با ظالمین به امامت امام عادل است چون هرجهادی یا حرکت جهادی مشروع نیست مگر اینکه به امامت یک امام عادل باشد که در روایات امام صادق وارد شده: «الجهاد واجب مع امام عادل» یعنی جهاد همراه با امام عادل واجب است.
حجت الاسلام والمسلمین قپانچی به موضوع نهم اشاره کرد و گفت: اهل بیت(ع) نماینده طرح جهادی صحیح هستند، لذا فرمودند که «لا أزل أنا و شیعتی بخیر ما خرج الخارجی من آل محمد» یعنی من و شیعیانم در خوشی هستیم تا وقتی که آنکه برای جهاد خارج می شود از طرف ما اهل بیت(ع) باشد.
وی اضافه کرد: موضوع دهم پاداش خداوند به امام حسین(ع) که در روایت امام صادق(ع) است که خداوند چهار چیز به امام حسین(ع) در برابر شهادت ایشان بخشید و پاداش داد؛ ائمه را از نسل و ذریه او قرارداد، شفا را در تربت ایشان قرارداد، اجابت دعا را در زیر قبه و گنبد ایشان قرار داد و ایام زیارت از عمر انسان محسوب نمیشود از روزی که می رود تا روزی که برمی گردد.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: امام حسین ع امام صادق ع نهضت حسینی امام عادل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۸۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پیریخت
به گزارش خبرنگار مهر، اوجگیری فرقه گرایی مذهبی، ورود اندیشههای کلامی یونان به حوزه اسلامی و دعوت دینی عباسیان همگی ضرورت تلاش و جهاد علمی را طلب میکرد تا اندیشه و معارف اسلامی مکتب اهل بیت علیهمالسلام با نهضت علمی و اصلاحی بالنده و با پیراستن از آرا و اندیشههای ناصواب و التقاطی، از آنها تمایز یابد و مهمتر از آن، اصول و قواعد بنیادی اسلام نیز استوار گردد. تجارب تاریخی بعد، بر درستی راه و راهبرد امام علیهالسلام صحّه نهاد؛ چنانکه در همه ملل و تمدنها آنچه موجب ماندگاری و بقاست، صرف عمل و تکثر عددی پیروان نیست و نبوده است، بلکه اندیشه و تفکر مبتنی بر اصول و قواعد استوار است که ماندگار میماند و مکتبی و دیانتی را مانا میسازد.
در دوران آشوبزده و بحرانهای سیاسی، دینی و مذهبی که همگی خود را منتسب به دیانت میدانستند و در اوجگیری فرقهها و تکوین مکاتب و نحلههای فکری که متأثر از اندیشهورزان دینی بودند، بیآنکه از آبشخور دین بهرهای برده باشند، امام صادق علیهالسلام به صیانت از دین و ترویج ارزشهای متعالی و ناب آن همت گمارد.
در همین راستا حجت الاسلام حمید احمدی مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مقام علمی و فکری امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) با استفاده از سرمایه ارزشمند انسانی تربیت شده در مدرسه دو امام پیشین، نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پیریخت و با تأسیس مدرسه فقهی که امتداد آن به سایر ساحتها و حوزهها کشیده شد، حیات و بقای شیعه را تضمین کرد. امام در این نهضت عظیم از پرورشیافتگان مکتب امامت به شایستگی بهره برد و در شهرهای مختلف که کانون مباحث علمی بود، نخبگان بزرگ شیعه را مرجع دینی و فقهی مردم ساخت، آنچنان که حضرت درباره چند تن از بزرگان و فرهیختگان شیعی فرمود: کسی همانند زراره و ابوبصیر لیث مرادی و محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی، ولایت ما و احادیث پدرم را زنده نکرد. اگر اینها نبودند، کسی از ما و احادیث ما اطلاع پیدا نمیکرد. اینها حافظ دین و اشخاص محل اعتماد پدرم بر حلال و حرام خدا هستند.
وی ادامه داد: این گروه شامل دهها تن از حکماً، متکلمان، محدثان و فقهای شیعی بودند و در کنار دهها عالم فرهیخته دیگر همانند ابن ابییعفور و ابوحمزه ثمالی در این نهضت علمی نقش آفرین بودند.امام در روایات زیادی با تأییدشان، ایشان را در مقام مرجعیت علمی و دینی در شهرها و مناطق مختلف معرفی کرد. چنانچه ابوالحسن بن اعین بن سوسن (زراره) که از نوادگان راهب یونانی مسلمان شده بود را در عراق مرجعیت بخشید. و دهها عالم بزرگ و برجسته دور او جمع شدند چنانچه ابناَبیعُمیر میگوید: "من و معاصرینم در کنار زراره همچون کودکانی بر گرد معلم بودیم".
حجت الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه امام با شناختی که از تواناییهای هر یک از این عالمان داشت، گفت: امام آنها را در حوزه خاص علوم اسلامی برای تبیین و بسط و دفاع از آن در هندسه اندیشه اسلامی مأمور ساخت. ابوجعفر محمد بن نعمان احول را به حوزه کلامی در عراق گمارد.ابومحمد هشام بن حکم که جوانی شجاع واز مدافعان سرسخت اندیشه شیعی بود در کنار علی بن اسماعیل میثمی در کلام و جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسی و حماد بن عثمان را در حوزه حدیث مأموریت دادند.
مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین اظهار داشت: از دیگر اقدامها و جهاد علمی امام صادق علیهالسلام در عرصه تبیین و تثبیت نظریه امامت بود. پیداییاندیشههای زیدیه، کیسانیه و رواج جنبشهای مدعی مهدویت و قیام عباسیان، تردیدها و رهیافتهای گوناگونی را در نظریه امامت سبب شد. امام علیهالسلام تلاش گستردهای را با تمسک به نصوص دینی و سنت و سیره امامان علیهمالسلام و آموزههای عقلی و دینی در اثبات و استمرار جریان امامت و مختصات آن پرداخت. بیشترین تلاش امام معطوف به دو اصل مهم و بنیادی در امامت بود: اصل "نص در تعیین امام" و اصل "علم امام".
وی در پایان اظهار داشت: این جهاد و تلاش هوشمندانه امام صادق علیهالسلام، نهضت گسترده علمی و فرهنگی ایجاد کرد که به اصلاح و پالایش اندیشه اسلامی در چارچوب مکتب اهلبیت علیهمالسلام انجامید و لذا امام علیهالسلام به عنوان بزرگترین اصلاحگر فکری با پالایش اندیشه و تفکر اسلامی از پیرایهها و بیراههها به پاسداری و احیا و صیانت و بالندگی اسلام ناب پرداخت و نهضت بزرگ علمی و فرهنگی را بناگذاشت که مذهب شیعه امامیه به او شناخته و به نام او شهرت یافت و مذهب شیعه به جریان تنومند و بالنده تبدیل گردید و در آن آثار علمی در ساحتها و حوزههای مختلف خلق شد که امروز از تراثهای ارزشمند اسلام میباشند.
کد خبر 6096104 سمانه نوری زاده قصری